Silniki czterosuwowe ze względu na bardziej (w stosunku do dwusuwów) skomplikowaną budowę wymagają odpowiedniej jakości oleju. Wybierając olej do motocykla 4t należy pamiętać, że poza smarowaniem, jego funkcją jest również chłodzenie, uszczelnianie, zapewnienie sprawnej pracy sprzęgła (jeśli jest tzw. sprzęgłem mokrym) i wiele więcej. W związku z tym, że od wyboru odpowiedniego oleju zależy moc oraz oczywiście trwałość naszego silnika, do tego zagadnienia warto podejść ze szczególną uwagą.
Jakie rodzaje oleju dostępne są na rynku?
Generalnie możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje oleju. Oleje mineralne cechują się najniższą jakością i są pozyskiwane w wyniku rafinacji ropy naftowej. Cechują się najgorszymi właściwościami smarującymi oraz nie nadają się do większości nowoczesnych silników. Grupą pośrednią są oleje półsyntetyczne, w których podstawą są oleje mineralne, ale wzbogacone o środki poprawiające działanie. Najwyższy poziom reprezentują oleje syntetyczne. Wykonywane są z wykorzystaniem najnowszych technologii, cechują się najwyższą trwałością oraz właściwościami smarującymi. Większość współczesnych silników powinna współpracować właśnie z takimi olejami.
Odpowiednia lepkość
Jeśli już wybraliśmy rodzaj oleju, wówczas musimy wybrać odpowiednie parametry. W tym celu najlepiej kierować się zaleceniami producenta silnika. Generalnie większość niewysilonych motocykli powinna pracować na olejach 10W40 (nawet, jeśli używamy ich cały rok). Jeśli szukamy oleju do motocykla sportowego, użytkowanego latem, wówczas wybierajmy między 15W50 lub 15W60.