Domowa stacja ładowania samochodu elektrycznego służy przyspieszeniu procesu uzupełniania energii akumulatorów samochodu elektrycznego poprzez zwiększenie mocy ładowania. Ma ona formę specjalnej instalacji, montowanej na ścianie garażu (tzw. wallbox) lub na specjalnie przystosowanym słupku na terenie posesji.
Czy każda stacja ładująca jest dobra dla każdego samochodu?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów domowych stacji ładowania samochodu. Warto wybrać taki, który będzie najlepiej dostosowany do naszych potrzeb. Jednym z podstawowych parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę przy decydowaniu się na konkretny wariant stacji są zastosowane w niej typy złączy do ładowania.
Typy złącz do ładowania
Dostępne na polskim rynku domowe stacje ładujące wyposażone są w gniazdko Typ-2 lub w zintegrowany kabel Typ-2 z 7-bolcową wtyczką. Jest to spowodowane tym, że wszystkie auta elektryczne i hybrydowe typu plug-in produkowane w Unii Europejskiej są od 2014 r. wyposażane właśnie w gniazda Typ-2. W związku z tym także wielu producentów amerykańskich i azjatyckich dostosowuje się do tego standardu.
Złącze Typ-2 może współpracować z również popularnym w Europie gniazdem CCS Combo 2 (Combined Charging System), pozwalającym na ładowanie zarówno prądem przemiennym, jak i stałym.
Większych problemów może nastręczać gniazdo Typ-1 (SAE J1772) pozwalające uzyskać moc 7,4 kW. Ten typ złącza można spotkać w większych samichodach elektrycznych z Ameryki i Azji oraz w starszych modelach europejskich. W tym przypadku do podłączenia samochodu do domowej stacji ładowania potrzebny będzie specjalny kabel albo dodatkowy adapter.